Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Designløsninger skal formidles gennem storytelling

Dato
25.04.2018
Kategori
Uddannelse og studieliv

I en tid med mere komplekse produktløsninger bliver der ifølge Michael McKay stillet langt højere formidlingskrav til designere. Michael McKay har gennem de sidste 20 år arbejdet med design thinking og innovation for virksomheder som Nokia, Amazon og Paypal.

I dag arbejder han også med brugerdrevet design med eget start-up virksomhed og som konsulent for større virksomheder som Lego, Grundfos, Jyske Bank og Novo Nordisk. Han underviser også på flere universiteter i Danmark og England og er medlem af Danmarks Designråd.

I denne måned havde vi fornøjelsen af Michael McKay på vores Master i Design uddannelse, hvor han underviste de masterstuderende i storytelling og brugerinddragelse.

Michael McKay satte i sin undervisning på Master i Design fokus på at få de masterstuderende til at reflektere over deres designtilgange:

”Designere har tit en tendens til at hoppe direkte over til designløsningen uden at dvæle ved, hvad problemet egentlig er. Det ender ofte ud med en god ide, men uden klarhed om, hvad den er en løsning på, så det ender med at opgaven ikke bliver ordentlig løst. På uddannelsen bad jeg de studerende om at omskrive deres problemtemaer med indsigter og historier fra interviews, som de kunne supplere med egne erfaringer”, fortæller Michael McKay.

Nøgleordet var i denne sammenhæng storytelling, og med sine erfaringer i konsulentverdenen, og som blandt andet design executive i Silicon Valley, tog hans undervisning udgangspunkt i, hvordan designere kan professionalisere deres kreative storytelling, så den bliver levende i resten af organisationen.

”Et af de store problemer for designere er, at de tit har en anden forståelse af en problemstilling og løsning, som kan blive indforstået og dermed meget svært at forstå for resten af virksomheden. Derfor er det vigtigt for designere at få indføring i, hvordan de kan fortælle historierne, så medarbejderne i andre afdelinger kan bringe ideen til virkelighed. Vi skal lære at raffinere vores ideer og gøre dem stilbare over for vores medarbejdere”, fortæller Michael McKay.

Foto fra Michael McKays undervisning på Master i Design

Video som medie til at skabe effektiv storytelling

God storytelling kræver ifølge Michael McKay også det rette medie, hvilket video er oplagt til:

”Folk får sjældent ret meget ud af at læse tre siders tekst om en fin nuance inden for user experience. Her er video et langt bedre medie til at formidle historien. Hvis man kan formidle løsningerne, så tilhøreren selv kan mærke den problemstilling, som man vil ind og ramme, og de kan forstå helheden i, hvordan løsningen fungerer, så er der langt større chance for, at de vil støtte og viderebringe ideen gennem virksomheden og ud på markedet. Det handler altså om at lave storytelling, som fastholder den brugeroplevelse og kerneindsigt, som designteamet har fået, så man ender ud med at kunne bringe den bedst mulige designløsning frem”.

I arbejdet med storytelling skulle de masterstuderende udarbejde et manuskript med de vigtigste hovedpunkter i historien, hvorigennem de skulle tegne og beskrive omgivelser og sætte personaer i deres vigtigste roller. Herefter skulle de formidle historierne gennem video.

”Jeg bad dem om at fortælle historierne gennem deres mobiltelefoner, hvor de brugte hænder til at flytte baggrunde ind og karaktererne rundt, mens historierne blev fortalt. Vi talte om, at for at formatet bedst kan fungere må man vænne sig selv og sin virksomhed til et lavere fidelity niveau - altså at de videoer vi sender og viser til hinanden ikke er polerede og af broadcast kvalitet. Præcis ligesom at en powerpoint, eller en email man sender til en kollega, ikke behøver at være layoutet og af print/udgivelses kvalitet. Efterfølgende viste jeg cases fra forskellige virksomheder, jeg har arbejdet med, som eksempler på, hvordan man kan bruge videoer internt til at få formidlet historier, projektoplæg og problemstillinger, som kan være svære at forklare gennem power point og word. I løbet af de 6 timer vi havde, fik vi så raffineret løsningerne og fik dem fortalt på en ny måde, som deltagerne har kunnet bruge efterfølgende”, fortæller Michael McKay.

Eksempler fra de studerendes film

Hurtigt og kaotisk som ’i den store bagedyst’

Tempo, hastighed og kaos er ord der beskriver stemningen i Michael McKay’s undervisning. Der var ingen tvivl om, at indførelsen i konsulentverdenen var en udfordring for flere af de masterstuderende, da de blev tvunget til at træde væk fra deres designfelt og være effektive på en helt ny måde.

”Det kan lidt sammenlignes med shows som ’den store bagedyst’, hvor deltagerne løber forvirrede rundt helt op til deadlines, mens de til sidst kan ånde lettede op og sige: ’yes vi nåede det!’ og ’wow nu forstår jeg det’,” fortæller Michael McKay.

Der var dog stadig stor begejstring fra flere af de masterstuderende, som var glade for at få mere praktisk erfaring ud af undervisningen. Masterstuderende Henrik Hommelgaard, som til dagligt arbejder som brand- og designchef ved MT Højgaard, fortæller eksempelvis:

”Michaels workshop viste, at der kan komme noget virkelig brugbart ud af et kort intenst forløb. Det var meget hands-on og et super godt supplement til den teoribaserede undervisning, vi har på uddannelsen, og det var fedt få suppleret teorierne med en masse cases. Michaels energi og go-do attitude var også meget inspirerende, så man fik lyst til at gå hjem og bruge metoderne med det samme”. 

Begejstringen var også stor hos Michael McKay selv, som var positivt overrasket over de studerende på Master i Design:

”Jeg synes, det var super spændende og interessant at undervise de masterstuderende, og det var inspirerende at se, hvor meget de fik ud af det. Jeg glæder mig især til at høre, hvordan det går dem, når de kommer hjem, og om der er noget af det, som de kan bruge”, fortæller Michael McKay.

To gode designråd fra Michael Mckay

Hvordan kan designere så gør brug af design thinking i virksomheder og større organisationer, så de opnår de bedste mulige designløsninger? Michael McKay giver os to gode designråd med på vejen:

1) Tænk visionært og kreativt og gør brug af strategiske og systematiske metoder

”Design thinking giver mulighed for, at vi kan blande de forskellige mindset, som indgår. Derfor har jeg set og erfaret, at det fungerer godt, når vi både tillader os selv at kunne arbejde visionært og kreativt, samtidig med at vi gør brug af strategiske og systematiske metoder. Så er chancen for, at alle grupper i en virksomhed eller organisation har forstået løsningen og problemet også langt større”.

2)  Gør det så håndgribeligt som muligt.

”I stedet for at liste opgaven på mange måder, bør man bruge energien på at visualisere målet i stedet. Frem for at konkludere ’man kunne jo lave en film’, så skal man altså bare lave en film. Faren ved design thinking er nemlig, at det hurtigt kan blive for komplekst, og det kan godt blive meget flyvsk og uforståeligt for kollegaer, som ikke er designere. Derfor skal designere forsøge at holde opgaven konkret og gøre det så virkelig og enkelt som muligt for at kunne lykkes med det.