DIVE IN

Name
Naja Bilde
Education degree
Master
School
School of Design
Study programme
Graphic Communication Design
Year
2017

Opgaven tager udgangspunkt i verdensmål 14 "Livet i havet". 

Konceptet hviler på en tese der lyder som følger: "Det hav som forfattere, musikere og poeter har beskrevet i gennem tiden, metaforisk og direkte, ikke længere eksisterer på grund af menneskelige aktiviteteter på land. Deres ord er derfor ikke længere sande."

 

 

Formen på opgaven er en bog, hvis indhold består af 16 forskellige skønlitterærer citater som juxtapositioneres med en illustration og et faktuelt citat. Et opslag består af et skønlitterært citat, en illustration og et faktuelt citat (i den rækkefølge).

Tanken er at illustrationen skal præsentere det skønlitterære citat, men vinkles med det faktuelle citats indhold.

De skønlitterære tekster stammer blandt andre fra Ernest Hemingway, Pink Floyd, Virginia Woolf, REM, Dave Matthews, H. C. Andersen mm. 

De faktuelle citater er fra WWF's "Living Blue Planet Report" fra 2015.

Bogen er indelt i 4 emner: Climate Change, Overfishing, Plastic Waste og Pollution. Hvert af disse 4 emner har fire opslag.

Her vises et eksempel fra hvert emne.

"Surfin' USA" af The Beach Boys - CLIMATE CHANGE
"20.000 leagues under the sea" af Jules Verne - OVERFISHING
"The little Mermaid" af H. C. Andersen - PLASTIC WASTE
"Bridge over troubled water" af Simon & Garfunkel - POLLUTION

Bogen som traditionelt medie består typisk af et opslag af 2 sider. Jeg ville gerne arbejde i det traditionelle bogmedie, da man i mange 100 år har søgt efter viden i bøgerne. Ydermere består bogen som direkte reference til skønlitteraturens og poesiens verden. 

Men, samtidig med jeg forsøgte at arbejde med alle disse værdier, var det også vigtigt for mig at bogen var eksperimenterende i den forstand at den fysisk illustrede hvordan livet under havet. Derfor er denne bog opdelt i opslag der består af 3 sider, for at give fornemmelsen af at man dykker ned og udforsker bogen når man bladrer i den. 

In 2017-2019, KADK is working with the UN sustainable development goals
This is reflected in our research, teaching and the students’ projects. This project relates to the following UN goal(-s):
Life below water (14)