This website uses cookies

Royal Danish Academy – Architecture, Design, Conservation uses cookies to create a better user experience, to interact with social platforms and for anonymised statistics of traffic on our website.

Social media cookies enable us to interact with well-known social media platforms and content. This may be for statistical or marketing reasons.
Neccesary to display YouTube videos
Neccesary to display Vimeo videos
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Is used for UI states

The dayligt influence on human being

Name
Amanda Søes Madsen
Education degree
Master
Subject area
Design
Study programme
Spatial Design - Architecture, Design and Interiors
Institute
Architecture and Design
Year
2018

 

Nærværende projekt omhandler fokusering på daginstitutionernes mangel på godt og effektiv lys - lys der kan være med til, at øge børns trivsel og kreativitet. Lys er et virkningsfuldt medie til styring af stemning og adfærd, og for institutioner er det en særlig god mulighed for at skabe merværdi. 

Jeg har i den forbindelse, designet en pavillion tilknyttet til børnehuset på Louisiana Museum, der sætter fokus på barnets møde med lyset. En rumlig lysinstallation, der viser forskellige lysprincipper, som kan overføres til hvordan vi kan skabe lys i daginstitutioner?

Lysinstallationen skal inspirerer til, at bruge lyset på en mere levende og inspirerende måde, hvor barnet kan udfolde sig kreativt og styrke hele læringsprocessen ved, at eksperimenterer og intergerer i det rumlige univers af lys.

I lyspavillionen, har jeg designet tre sansestimmulerende rum, hvor det har været vigtigt for mig, at arbejde med lyset, så det ikke opfordrer til en bestemt leg, men som kan understøtte mange forskellige lege. Sanselige rum der imødekommer børnenes skabeevne og fantasi.

 

Jeg har arbejdet med det faktum, hvad lyset gør ved børnene og hvordan jeg kunne bruge lyset som redskab til, at skabe en sanselig oplevelse for børn, der ved, at eksperimenterer og interagerer i lyset, kan udforske farvespektret eller gå på opdagelse, i lysets refleksioner og opfinde refleksionskoder for, at kommunikere med andre børn. 

The Royal Danish Academy supports the Sustainable Development Goals
Since 2017 the Royal Danish Academy has worked with the Sustainable Development Goals. This is reflected in our research, our teaching and in our students’ projects. This project relates to the following UN goal(-s):
Good health and well-being (3)
Quality education (4)