Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Master i Design

 

Designfeltet gennemgår i disse år en gennemgribende forandring. Fra tidligere at have fokuseret primært på produktudvikling handler design i dag lige så meget om, hvordan design som tænknings- og handlingsform kan sættes i spil i forhold de store udfordringer, vi i øjeblikket er konfronteret med på både organisatorisk og samfundsmæssigt niveau.

Med en Master i Design får du en indføring i designfagets forskningslandskab og dets tilknyttede metodologier, og du introduceres til designfagets nye mødeflader til bæredygtig forretnings-, innovations- og organisationsudvikling.

På uddannelsen bliver du styrket metodisk i at facilitere processer med et forslagstillende, innovativt og forandrende sigte. En væsentlig del af uddannelsen har desuden fokus på at styrke dine retoriske kompetencer i at bringe designfagligheden i spil i forhold til forskellige typer af udfordringer og kontekster.

Skræddersy din egen masteruddannelse 

Master i Design er en modulopbygget uddannelse. Det gør den til en fleksibel uddannelse, da du kan til- eller fravælge modulerne efter egne ønsker og karrierevalg, og du får mulighed for at opgradere din faglige værktøjskasse inden for et bestemt område.

Modulerne kan tages i vilkårlig rækkefølge. For at blive optaget på modulet Masterafhandling, er det dog et krav, at de øvrige tre moduler er bestået.  

Hvem er målgruppen for Master i Design?

Uddannelsens deltagere kommer både fra design- og arkitektfaget og fra andre fagligheder, der gerne vil lære at bruge designmetoder i deres brancher eller skifte branche. På uddannelsen bliver du derfor en del af et tværfagligt netværk med stærke kompetencer og stor professionel erfaring og viden.

På Master i Design møder du:

  • Designere
  • Arkitekter
  • Undervisere
  • Andre i udviklings- og innovationsorienterede brancher
Læringsmål

Master i Design er for dig, der ønsker ny viden inden for designfeltet og en opkvalificering af din faglighed og kompetencer på kandidatniveau.

Hvor designerens rolle tidligere var koncentreret omkring formgivning og problemløsning, indgår design i dag også i tværfaglige og strategiske processer, hvilket stiller større krav til designerens kompetencer - ikke mindst, når det gælder bæredygtig udvikling. Designere skal i dag ofte også kunne agere som designmanager, projektleder, konsulent, procesfacilitator eller forandringsagent. Uddannelsen øger dine kompetencer til bedre at kunne agere i forhold til designprofessionens nye udfordringer og potentialer.

Med en Master i Design får du:

  • Overblik over forskningslandskabet inden for design og designtænkning 
  • Du får indblik i fagets mødeflader til relaterede forsknings- og praksisfelter inden for ledelse, innovation og entreprenørskab 
  • Du får en stærkere teoretisk refleksionsramme til at kunne udvælge og argumentere for designvalg og løsninger
  • Du bliver rustet i at kunne anvende et bredt repertoire af designmetoder til planlægning og ledelse af designprocesser – fra kunstneriske tilgangsvinkler til brugerorienterede og kollaborative metoder inden for bl.a. co-design, co-creation, speculativ design og design futuring 
  • Du bliver styrket i at kunne placere, analysere og løse designopgaver i relation til aktuelle samfundsmæssige, økonomiske og bæredygtige problemstillinger
  • Du får øgede kompetencer i at argumentere både skriftligt og mundtligt for metodiske og faglige valg

 

 

 

 

 

Læs om undervisning og studiestruktur

Studiestruktur og undervisning

Se modulerne i uddannelsen

Studiestruktur og undervisning

Master i Design uddannelsen har fire forskellige fokusområder, som hvert er inddelt som et modul på et semester. Modulerne svarer tilsammen til 60 ETCS-point:

  • Modul 1: Design som proces (15 ECTS) – Læs om modulet her
  • Modul 2: Design som tænkning og praksis (15 ECTS) – Læs om modulet her
  • Modul 3: Design som strategi og marked (15 ECTS) – Læs om modulet her
  • Modul 4: Masterafhandling (15 ECTS) – Læs om modulet her

 

Uddannelsens tværdisciplinære grundlag

Uddannelsen er funderet på et tværdisciplinært grundlag og trækker på en bred vifte af designteoretiske indsigter med forankring i bl.a. arkitektur, design, humaniora, sociologi, business- og innovationsstudier. 

Derudover kommer du på uddannelsen til at arbejde med forskellige vinkler på design, bl.a. filosofiske, videnskabsteoretiske, historiske, proces-metodiske, strategisk organisatoriske og markedsmæssige, entrepreneur-orienterede vinkler.

På uddannelsen lærer du også at dokumentere og argumentere for processer og mulige løsninger på et højt kvalificeret mundtligt og skriftligt niveau. Det understøttes af et retorisk-formidlingsmæssigt spor, som løber gennem hele uddannelsen. 

Sprog

Undervisningen foregår primært på dansk, mens undervisningsmateriale (artikler og bøger) overvejende er på engelsk. Opgaver kan afleveres på dansk, norsk eller svensk.

Opgaver og eksamen

Alle mastermoduler afsluttes med en skiftlig praksisrelateret opgave, og der vil være mindre øvelser med små afleveringer og præsentationer undervejs i modulerne. Opgaverne på modulerne 'Design som proces' og 'Design som tænkning og praksis' vurderes efter 7-trinsskalen og med intern censur, mens opgaven på modulerne 'Design som strategi og marked' og 'Masterafhandling' vurderes efter 7-trins skalaen og med ekstern censur. 

Ansøgning, optagelse og betaling

For at blive optaget skal du have en relevant mellemlang eller lang videregående uddannelse, professionsbachelor-uddannelse eller en diplomuddannelse samt minimum 2 års relevant erhvervserfaring. På baggrund af din ansøgning sker udvælgelsen ud fra en samlet vurdering af erhvervserfaringens relevans og af mulighederne for at bringe uddannelsen i anvendelse i dit aktuelle erhvervsarbejde.

Uddannelsens varighed

Uddannelsen er tilrettelagt, så den kan følges sideløbende med et fuldtidsarbejde. Hvert modul har fire internater, som strækker sig over to dage. Der forventes aktiv deltagelse under alle internaterne begge dage. Derudover tillægges i gennemsnit 15 timer om ugen til læsning og udarbejdelse af opgaver. Undervisningen på internaterne foregår på Det Kongelige Akademi på Holmen i København. Deltagerne skal selv sørge for transport og eventuelt logi.

Ansøgningsprocedure

For at søge om optagelse til de enkelte moduler skal du udfylde ansøgningsskemaet online. Her skal du uploade CV, adgangsgivende eksamensbevis(er) og en A4-sides skriftlig motivation for optagelse på uddannelsen.

Vi tilstræber at behandle ansøgninger hurtigst muligt. Ansøgere kan forvente svar på optagelse inden for ca. 14 dage (dog lidt længere i ferieperioder). Inden modulets start vil du modtage yderligere information om modulets indhold. I forbindelse med studiestart får du vejledning i adgang til KADK’s IT system og digitale læringsrum. 

Pris og betaling

Hvert modul koster 32.500 kr. og dækker undervisningen og uddelt undervisningsmateriale i form af bl.a. kompendier og forplejning på internaterne. Derudover vil der være udgifter til transport og eventuelt logi.

Tilmeldinger er bindende pr. 1. maj 2023 for optag på holdet, der starter i september 2023. Man kan tilmelde sig så længe, der er ledige pladser på holdet. Fakturering sker umiddelbart efter optagelse.  

Programansvarlige

Programansvarlig
Ida Engolm

Professor i designhistorie og designteori ved Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering.

Vis beskrivelse Skjul beskrivelse

Ida Engholm er professor i designteori og designhistorie ved Det Kongelige Akademi. Hun har udgivet en lang række bøger om design og designrelaterede emner og flere forskningsartikler. Udover at undervise på akademiets  uddannelser har hun i flere år arbejdet med efter- og videreuddannelse for designere, arkitekter, ledere og mellemledere i design- og innovationsorienterede brancher. Hun er grundlægger af uddannelsesprogrammerne: Diplomuddannelsen i Strategisk Design og Ledelse samt Master i Design, som hun også er faglig programansvarlig for.

Programkoordinator
Bodil Bøjer

Cand.mag., Ph.D. i design af læringsmiljøer ved Kunstakademiets Designskole, KADK

Vis beskrivelse Skjul beskrivelse

Bodil er ansat ved Kunstakademiets Designskole og DPU Aarhus Universitet og forsker i metoder til samskabelse af rum-praksis relationen i læringsmiljøer. Hun har en erhvervs-Ph.D. i design af læringsmiljøer med fokus på relationen mellem det fysiske miljø og pædagogisk praksis fra ultimo 2019. Desuden har hun mange års praksiserfaring med design af læringsmiljøer som ansat i designfirmaerne Bosch & Fjord og Rune Fjord Studio.